CREATE SPACE IN NATURE
Projekta nosaukums Create Space in Nature
Projekta laiks 2024. gada 1. līdz 31. augusts
Projekta iesniedzēja nosaukums (latīņu burtiem) Biedriba Bernu un jauniesu muzikas klubs
PROJEKTA GALVENĀ INFORMĀCIJA
Biedrība “Bērnu un jauniešu mūzikas klubs” īstenoja Eiropas Solidaritātes korpusa finansētu jauniešu projektu “Create Space in Nature”, kas norisinājās Tērvetes dabas parka teritorijā, biedrībai piederošajā atpūtas vietā “Auziņas”. Projektā piedalījās jaunieši vecumā 18-30 gadi no Spānijas, Itālijas, Polijas un Latvijas, kopīgi radot ilgtspējīgu, dabai draudzīgu vidi un gūstot starpkultūru pieredzi.
Ar šo projektu noslēdzās remonta, labiekārtošanas un diziani darbi mūzikas centrā, sākot jaunu posmu, kuras centrā ir DABA. Atlases procesā tika ievēroti solidaritātes principi, daļa dalībnieku ar ierobežotām iespējām (sociāli, ekonomiski, kultūru atšķirību, veselības problēmu šķēršļi). Izvēloties dalībniekus, svarīgākais kritērijs papildus ESK noteiktajiem - dalībnieku interešu sakritība ar projektā piedāvātajām aktivitātēm:
- interesējās par dzīvi dabā un ilgtspējīgu vidi;
- vēlējās iziet no savas komforta zonas un gūt praktisku darbu pieredzi;
- spēj darboties komandā un pozitīvā gaisotnē;
- motivēti veikt rokdarbus, kokapstrādi, ainavu labiekārtošanu un vides uzlabošanu un to mācīšanās rezultātiem.
Projekta galvenās tēmas – sabiedrības attīstība, iekļaušanās, kultūra, kā arī gatavošanās darba tirgum un jauniešu konkurētspējas celšana. Pielietojot neformālās izglītības principus, grupu aktivitātes galvenie aspekti bija:
savstarpēja saliedēšanās;
Eiropas vērtību apzināšanās;
telpu sagatavošana, aprīkojuma un otrreizēji izmantojamu materiālu pielietošana;
darbu plānošana;
ideju ģenerēšana (grupā un individuāli) un ieviešana adzīvē;
restaurācijas prasmes sadarbībā ar ekspertu;
starpkultūru aktivitātes;
regulāra mācīšanās rezultātu izvērtēšana;
individuāls un pastiprināts mentoru atbalsts;
tikšanās un kopīgas aktivitātes ar vietējiem jauniešiem u.c. aktivitātes. kas vienlaikus ceļ vietējās sabiedrības un pašu jauniešu kapacitāti.
Projekta galvenais mērķis bija veidot telpu cilvēka un dabas līdzsvaram, īstenojot:
- vides labiekārtošanu, izmantojot uz vietas gūtus kokmateriālus,
- vietējās ekosistēmas un bioloģiskās daudzveidības saglabāšanu,
- jauniešu aktīvu līdzdalību sabiedriskos procesos, kā arī
- kultūras izpratni un savstarpējo sadarbību starp dažādu valstu pārstāvjiem.
Viens no būtiskiem uzsvariem projektā bija dabiskās pļavas ekosistēmas saglabāšana, kas Latvijā ir unikāla, bet apdraudēta ekosistēmas daļa. Saglabājot bioloģisko daudzveidību, mēs ne vien aizsargājam augu un dzīvnieku sugas, bet arī stiprinām augsnes kvalitāti, ūdens apriti un klimata noturību, kā arī saglabājam dabiskās ekosistēmas līdzsvaru, kurā katra suga ieņem savu nozīmīgu vietu.
Projekta ietvaros jaunieši sevi realizēja šādās jomās:
1. Vides darbi un bioloģiskās daudzveidības saglabāšana:
– vietējo augu sugu sēklu ievākšana un šķirošana,
– stādu piķēšana,
– pļavas kopšanas un ainavas uzturēšanas darbi.
2. Videi draudzīga būvniecība un vides dizains:
– atpūtas zonu izveide BJMK āra aktivitāšu centrā,
– atkritumu šķirošanas punkta norobežojuma konstrukcija,
– koka darbnīcas un praktiskās prasmes ainavu plānošanā.
3. Dalībnieku pieredzes un prasmju palielināšanu, konkurētspējas darba tirgū palielināšanu, pašapziņas celšanu, piederības Eiropas kopienai
stiprināšanu.
4. Darbs grupās un individuāli, projekta dalībnieku spēja darboties komandā un īstenot idejas īsā laika posmā grupās vides iekārtošanā, gan visiem kopīgi, daloties starpkultūru pieredzēs, gan individuāli, piemēram, pildot Youthpass, Europass, realizējot individuālās idejas.
Projekta ietvaros norisinājās šādas aktivitātes:
1) Sākotnējās apmācības organizācijā: Iepazīstināšana ar galvenajiem Eiropas Solidaritātes Korpusa (ESK) aspektiem, projekta būtību, mērķiem un uzdevumiem. Dalībnieki iepazinās savstarpēji, kā arī ar biedrības un projektā iesaistītajiem biedriem, veicinot saliedēšanos un diskutējot par sagaidāmo un iespējamām bažām. Šīs apmācības tika veidotas, izmantojot neformālās izglītības metodes.
2) Darba grupu veidošana: Dalībnieki tika sadalīti mazākās grupās, kur katrai komandai bija iespēja izstrādāt un ieviest savu vīziju konkrētā telpā vai kvadratūrā, balstoties uz viņu interesēm un iepriekšējo pieredzi.
3) Darba vides sagatavošana: Iepazīšanās ar darba vidi, tās sagatavošana darbībai un aprīkojuma sagādāšana. Īpaši tika izcelta iespēja izmantot otrreizēji izmantojamus materiālus, piemēram, kartonus, stikla priekšmetus, neizmantotas flīzes un kokmateriālu atgriezumus.
4) Tikšanās ar mentoriem: Lai veicinātu brīvprātīgo iejušanos jaunajā vidē, nodrošinātu veiksmīgu iesaistīšanos projektā un jaunu iemaņu apgūšanu, katram brīvprātīgajam bija individuālas sarunas ar mentoru vismaz reizi nedēļā. Dalībniekiem ar ierobežotām iespējām šīs tikšanās notika biežāk, lai nodrošinātu papildu atbalstu.
5) Individuālais darbs: Youthpass aizpildīšana, lai fiksētu iegūtās prasmes un kompetences, individuālie mērķi projekta laikā.
6) Mācīšanās rezultātu izvērtēšana: Regulāras tikšanās ar dalībniekiem, lai pārskatītu paveikto un analizētu jauniegūtās prasmes diskusiju veidā.
7) Tikšanās ar ekspertu/konsultantu: Plānošanas apspriedes par veicamajiem darbiem radošās vides un telpu iekārtošanā, kā arī eksperta klātbūtne visā darba procesā.
8) Ideju ģenerēšana: Grupās un individuāli, ņemot vērā brīvprātīgo intereses un prasmes. Maksimāla brīvprātīgo iniciatīvu atbalstīšana, rēķinoties ar materiālajiem un cilvēku resursiem, un ideju samērošana ar fiziskām iespējām tās realizēt.
9) Praktiskie darbi: Ideju realizēšana praksē. Ņemot vērā dalībnieku jautājumus par tehniskām niansēm, tika nodrošināta regulāra eksperta/konsultanta klātbūtne un palīdzība.
10) Savstarpējo kultūru iepazīšana: Kultūru vakari ar valstu prezentācijām plašākai kultūru izpratnei un Eiropas piederības sajūtas stiprināšanai, kopīga talka ar vietējiem jauniešiem, Latvijas kultūrvides iepazīšanas pasākumi (brauciens uz Tērvetes dabas parku un Abgunstes muižu).
11) Foto un video materiālu uzskaite: Par telpu iekārtošanu vai atsevišķu interjera elementu izveidi pēc brīvprātīgo izvēles un iespējām. Tika dokumentēta projekta gaita un praktiskā darbu progress.
12) Projekta izvērtēšana: Kopā ar darbiniekiem un mentoru notika atgriezeniskās saites sniegšana par projektā paveikto un piedzīvoto, kā arī projekta gaidu un bažu izvērtēšana diskusijas veidā.
Dalībnieki ieguva jaunas prasmes kokapstrādē, plānošanā un komandas darbā, vienlaikus izprotot ekoloģiskās vērtības un to pielietojumu praktiskā vidē.
Projekta ietvaros nozīmīga bija arī starpkultūru pieredze, kas tika gūta kopā ar vietējiem jauniešiem organizētajās iepazīšanās aktivitātēs, īpaši projekta sākumposmā, turpinot visa projekta ietvaros, kur katras valsts dalībnieka pārstāvis prezentēja savas tradīcijas, ēdienus, dziesmas un dejas.
Brīvajā laikā brīvprātīgie devās izbraukumos uz Jelgavu, Rīgu un citām pilsētām, kā arī devās pārgājienos baudot Latvijas dabu. Šāda pieredze veicināja ne vien starpkultūru izpratni, bet arī jauniešu spēju sadarboties, pieņemt atšķirīgo un kopīgi rast risinājumus.
“Create Space in Nature” bija platforma, kurā daba, praktisks darbs un starpkultūru sadarbība apvienojās vērtīgā pieredzē.
Jaunieši ne tikai uzlaboja vidi un apguva prasmes, bet arī radīja atmiņas un sajūtas, kas saglabāsies ilgāk par pašu projektu.
Projekta rezultātā tika plānots veidot progresīvu kopienu, kas izprot sociālos procesus Latvijā un Eiropā, un ir pazīstama ar solidaritātes jēdzienu. Tāpat bija paredzēts stiprināt organizācijas resursu kapacitāti un attīstīt pilsētvidi kopumā. Organizācija izstrādāja projektu kā visaptverošu pasākumu kopumu, kas sniedz reālu ieguldījumu visām iesaistītajām pusēm un kurā visi dalībnieki var darboties ar patiesu aizrautību un misijas apziņu.
Uzņēmējorganizācija ieguva kapacitātes celšanos, lielāku pieredzi darbā ar jauniešiem no dažādām kultūrām un sociālajiem līmeņiem, tostarp ar ierobežotām iespējām, jaunas mācīšanas metodes, balstītas uz neformālās izglītības principiem.
Organizācijas mērķauditorijai tika paplašinātas brīvā laika pavadīšanas iespējas, uzlabojās svešvalodu prasmes un izpratne par dažādiem sociāliem procesiem, Eiropas Solidaritātes Korpusa (ESK) un līdzīgu platformu iespējām, solidaritāti, starpkultūru integrāciju un piederību Eiropai.
Sabiedrības līmenī ieguvumi ietver spēcīgas jauniešu kopienas veidošanos un attīstību, organizācijas mērķauditorijas izglītošanu par dažādu valstu kultūru un sociālajiem procesiem (iekļaušanos, solidaritāti utt.) Latvijā un Eiropā, kā arī par iespējām iesaistīties ESK programmā. Turklāt projekta rezultātā uzlabojās pilsētas kultūrvide.
Kopumā ir pieaugusi sabiedrības informētība par programmu Eiropas Solidaritātes korpuss, pateicoties gan publicitātei, gan pašai projekta norisei kā tādai un brīvprātīgo ikdienas komunikācijai ar organizācijas mērķauditoriju un vietējo sabiedrību. Mūsu projekta meitenes pilsētā bija pamanāmas. Reģionālā, nacionālā un starptautiskā līmenī ietekme uz sabiedrību ir tolerances un intereses palielināšana pret atšķirīgām kultūrām: to atspoguļo kopīgie izbraukumi, kopīgās bildes, kur parādīts, kā vairāku valstu jaunieši spēj kopīgi sadarboties, papildināt viens otru, pilnveidot savas prasmes un dalīties ar to ar visiem interesentiem no pārējām pasaules valstīm.
PUBLICITĀTES VIETNES:
https://www.facebook.com/groups/creativityforyou/permalink/8105805636146823/ https://www.facebook.com/groups/creativityforyou/permalink/8105819756145411/ https://www.facebook.com/groups/creativityforyou/permalink/8105830736144313/ https://www.facebook.com/groups/creativityforyou/permalink/8105788056148581/ Šis projekts tika finansēts ar Eiropas komisijas atbalstu. Šī publikācija [paziņojums] atspoguļo vienīgi autora uzskatus, un Komisijai nevar uzlikt atbildību par tajā ietvertās informācijas jebkuru iespējamo izlietojumu.