« BJMK | Tavas izaugsmes spārni

CREATE SPACE

Projekta nosaukums Create Space
Projekta laiks 2022. gada augusts
Projekta iesniedzēja nosaukums (latīņu burtiem) Biedriba Bernu un jauniesu muzikas klubs

PROJEKTA GALVENĀ INFORMĀCIJA

 
Projektā, saskaņā ar piešķirto finansējumu, tika īstenota viena aktivitāte –  grupu brīvprātīgais darbs, kas notika 2022. gada vasarā, projekta ilgums 28 dienas (plus 2 dienas ceļam). Šajā aktivitātē piedalījās 10 jaunieši no sešām Eiropas valstīm (Spānija, Francija, Austrija, Itālija, Vācija un Latvija), vecumā no 18 līdz 30 gadiem.
Projekta mērķis ir izveidot interjeru topošajam jauniešu brīvā laika pavadīšanas un mūzikas centram. Tas nozīmē, ka mēs meklējam brīvprātīgos, kuri ir ieinteresēti ģenerēt idejas un īstenot tās dzīvē, strādājot kopā ar BJMK darbiniekiem. Mērķis bija attīstīt vietējo sabiedrību un organizāciju, izmantojot brīvprātīgā darba resursus, lai veicinātu kultūrvides izveidi Jelgavā. Ar neformālās izglītības pamatprincipiem palīdzību šajā procesā tika iesaistīti brīvprātīgie, dodot iespēju jauniešiem no dažādām Eiropas valstīm piedalīties vietējai kopienai nozīmīgā iniciatīvā, attīstot un izmantojot savas idejas. Projekta rezultātā tika plānots veidot progresīvu kopienu, kas izprot sociālos procesus Latvijā un Eiropā, un ir pazīstama ar solidaritātes jēdzienu. Tāpat bija paredzēts stiprināt organizācijas resursu kapacitāti un attīstīt pilsētvidi kopumā. Organizācija izstrādāja projektu kā visaptverošu pasākumu kopumu, kas sniedz reālu ieguldījumu visām iesaistītajām pusēm un kurā visi dalībnieki var darboties ar patiesu aizrautību un misijas apziņu.

Projekta Create Space dalībnieki turpināja iepriekšējo gadu iesākto darbu – pēdējo divu vasaru laikā tika īstenoti solidaritātes projekti, kuros jaunieši no dažādām Eiropas valstīm kopā ar vietējo kopienu organizēja dažādas aktivitātes. Viņi veidoja un labiekārtoja jaunas telpas un apkārtējo vidi, tādējādi uzlabojot pilsētas kultūrvidi un izceļot sadarbības un iekļaušanas nozīmi sabiedrībā. Mēs turpinājām šo projektu, jo iepriekšējo gadu sasniegumi pozitīvi ietekmēja gan organizācijas ikdienas darbību, gan brīvprātīgo personīgās prasmes un iemaņas, kā arī paplašināja iesaistīto jauniešu redzesloku par dažādu procesu nozīmīgumu.

Projektā puse no dalībniekiem bija jaunieši ar ierobežotām iespējām. Ikdienas darbā mēs saskaramies ar pusaudžiem, kuri ir pakļauti sociālās atstumtības riskam. Mums bija svarīgi attīstīt gan organizāciju un uzlabot pilsētas kultūrvidi, kas ir būtisks ieguldījums vietējā sabiedrībā, gan arī veicināt iesaistīto jauniešu attīstību, radot tiem iespējas pilnveidot savas prasmes, pārvarēt dažādus izaicinājumus un kļūt konkurētspējīgākiem darba tirgū. Projekta ietvaros nozīmīga bija arī starpkultūru pieredze, kas tika gūta kopā ar vietējiem jauniešiem organizētajās iepazīšanās aktivitātēs, īpaši projekta sākumposmā, turpinot visa projekta ietvaros.

Atlases procesā tika ievēroti solidaritātes principi, daļa dalībnieku ar ierobežotām iespējām (sociāli, ekonomiski, kultūru atšķirību, veselības problēmu šķēršļi). Izvēloties dalībniekus, svarīgākais kritērijs papildus ESK noteiktajiem - dalībnieku interešu sakritība ar projektā piedāvātajām aktivitātēm un to mācīšanās rezultātiem. 
Projekta galvenās tēmas – sabiedrības attīstība, iekļaušanās, kultūra, kā arī gatavošanās darba tirgum un jauniešu konkurētspējas celšana. Pielietojot neformālās izglītības principus, grupu aktivitātes galvenie aspekti bija: 
savstarpēja saliedēšanās;
Eiropas vērtību apzināšanās;
telpu sagatavošana, aprīkojuma un otrreizēji izmantojamu materiālu pielietošana;
darbu plānošana;
ideju ģenerēšana (grupā un individuāli) un ieviešana adzīvē;
restaurācijas prasmes sadarbībā ar ekspertu;
starpkultūru aktivitātes;
regulāra mācīšanās rezultātu izvērtēšana;
individuāls un pastiprināts mentoru atbalsts;
tikšanās un kopīgas aktivitātes ar vietējiem jauniešiem u.c. aktivitātes. kas vienlaikus ceļ vietējās sabiedrības un pašu jauniešu kapacitāti.

Projekta īstenošana radīja ieguvumus visām iesaistītajām pusēm:
Brīvprātīgie pilnveidoja savas kompetences, uzlaboja dažādas prasmes, ieskaitot starpkultūru sadarbības izpratni un svešvalodu zināšanas, un ieguva pieredzi, ko varēs pielietot darba tirgū, tādējādi ceļot savu konkurētspēju. Viņiem palielinājās motivācija piedalīties formālā vai neformālā tālākizglītībā, kā arī paaugstinājās pašvērtējuma un pašizpausmes līmenis. No prasmēm, kas var būt noderīgas ilgtermiņā, var minēt praktiskas iemaņas, piemēram, darbību ar konkrētiem instrumentiem vai dizainu, kā arī būtiskas komunikācijas, sadarbības un laika plānošanas prasmes.
Partneru organizācijas guva ieguvumus, piemēram, darbinieku prasmju un pieredzes palielināšanos, uzlabotas metodes un praksi darbā ar jauniešiem, tostarp ar ierobežotām iespējām, lielāku motivāciju un apmierinātību ikdienas darbā, labāku izpratni par sociālo daudzveidību, vēlmi veicināt attīstību un izmaiņas savā organizācijā, un stiprinātas partnerattiecības ilgtspējīgas sadarbības tīkla veidošanai.

Uzņēmējorganizācija ieguva kapacitātes celšanos, lielāku pieredzi darbā ar jauniešiem no dažādām kultūrām un sociālajiem līmeņiem, tostarp ar ierobežotām iespējām, jaunas mācīšanas metodes, balstītas uz neformālās izglītības principiem.
Organizācijas mērķauditorijai tika paplašinātas brīvā laika pavadīšanas iespējas, uzlabojās svešvalodu prasmes un izpratne par dažādiem sociāliem procesiem, Eiropas Solidaritātes Korpusa (ESK) un līdzīgu platformu iespējām, solidaritāti, starpkultūru integrāciju un piederību Eiropai.

Sabiedrības līmenī ieguvumi ietver spēcīgas jauniešu kopienas veidošanos un attīstību, organizācijas mērķauditorijas izglītošanu par dažādu valstu kultūru un sociālajiem procesiem (iekļaušanos, solidaritāti utt.) Latvijā un Eiropā, kā arī par iespējām iesaistīties ESK programmā. Turklāt projekta rezultātā uzlabojās pilsētas kultūrvide.
Kopumā ir pieaugusi sabiedrības informētība par programmu Eiropas Solidaritātes korpuss, pateicoties gan publicitātei, gan pašai projekta norisei kā tādai un brīvprātīgo ikdienas komunikācijai ar organizācijas mērķauditoriju un vietējo sabiedrību. Mūsu projekta meitenes pilsētā bija pamanāmas. Reģionālā, nacionālā un starptautiskā līmenī ietekme uz sabiedrību ir tolerances un intereses palielināšana pret atšķirīgām kultūrām: to atspoguļo kopīgie izbraukumi, kopīgās bildes, kur parādīts, kā vairāku valstu jaunieši spēj kopīgi sadarboties, papildināt viens otru, pilnveidot savas prasmes un dalīties ar to ar visiem interesentiem no pārējām pasaules valstīm.

Projekta aktivitātes ietvers remontdarbus, rakstu zīmēšanu, sienu krāsošanu, mēbeļu izgatavošanu no radošiem materiāliem (piemēram, koka kastēm, kartona utt.). Aktivitāšu laikā brīvprātīgie mācīsies darot, mācīsies no citiem, dalīsies ar savām idejām un pieredzi, pilnveidos savas komunikācijas un komandas darba prasmes, sadarbojoties ar cilvēkiem no dažādām valstīm un kultūrām. Viņi iegūs arī reālu pieredzi remontdarbu un interjera dizaina jomā.
Aktivitātes bija vērstas uz:
1) Radīšanu un iekārtošanu, radošas telpas (vides), kas turpmāk būs ne tikai reāls resurss organizācijas kapacitātes palielināšanā, bet arī kalpos kā uzskatāma liecība par brīvprātīgā darba ideju un vērtību vietējiem jauniešiem, kuri izmantos šīs telpas nākotnē.
2) Dalībnieku pieredzes un prasmju palielināšanu, konkurētspējas darba tirgū palielināšanu, pašapziņas celšanu, piederības Eiropas kopienai
stiprināšanu. 
3) Darbs grupās un individuāli, projekta dalībnieku spēja darboties komandā un īstenot idejas īsā laika posmā grupās vides iekārtošanā, gan visiem kopīgi, daloties starpkultūru pieredzēs, gan individuāli, piemēram, pildot Youthpass, Europass, realizējot individuālās dizaina idejas.
Projekta ietvaros norisinājās šādas aktivitātes:
1)  Sākotnējās apmācības organizācijā: Iepazīstināšana ar galvenajiem Eiropas Solidaritātes Korpusa (ESK) aspektiem, projekta būtību, mērķiem un uzdevumiem. Dalībnieki iepazinās savstarpēji, kā arī ar biedrības un projektā iesaistītajiem biedriem, veicinot saliedēšanos un diskutējot par sagaidāmo un iespējamām bažām. Šīs apmācības tika veidotas, izmantojot neformālās izglītības metodes.
2)  Darba grupu veidošana: Dalībnieki tika sadalīti mazākās grupās, kur katrai komandai bija iespēja izstrādāt un ieviest savu vīziju konkrētā telpā vai kvadratūrā, balstoties uz viņu interesēm un iepriekšējo pieredzi.
3) Darba vides sagatavošana: Iepazīšanās ar darba vidi, tās sagatavošana darbībai un aprīkojuma sagādāšana. Īpaši tika izcelta iespēja izmantot otrreizēji izmantojamus materiālus, piemēram, kartonus, stikla priekšmetus, neizmantotas flīzes un kokmateriālu atgriezumus.
4) Tikšanās ar mentoriem: Lai veicinātu brīvprātīgo iejušanos jaunajā vidē, nodrošinātu veiksmīgu iesaistīšanos projektā un jaunu iemaņu apgūšanu, katram brīvprātīgajam bija individuālas sarunas ar mentoru vismaz reizi nedēļā. Dalībniekiem ar ierobežotām iespējām šīs tikšanās notika biežāk, lai nodrošinātu papildu atbalstu.
5)  Individuālais darbs: Youthpass aizpildīšana, lai fiksētu iegūtās prasmes un kompetences, individuālie mērķi projekta laikā.
6) Mācīšanās rezultātu izvērtēšana: Regulāras tikšanās ar dalībniekiem, lai pārskatītu paveikto un analizētu jauniegūtās prasmes diskusiju veidā.
7) Tikšanās ar ekspertu/konsultantu: Plānošanas apspriedes par veicamajiem darbiem radošās vides un telpu iekārtošanā, kā arī eksperta klātbūtne visā darba procesā.
8) Ideju ģenerēšana: Grupās un individuāli, ņemot vērā brīvprātīgo intereses un prasmes. Maksimāla brīvprātīgo iniciatīvu atbalstīšana, rēķinoties ar materiālajiem un cilvēku resursiem, un ideju samērošana ar fiziskām iespējām tās realizēt.
9)  Praktiskie darbi: Ideju realizēšana praksē. Ņemot vērā dalībnieku jautājumus par tehniskām niansēm, tika nodrošināta regulāra eksperta/konsultanta klātbūtne un palīdzība.
10) Savstarpējo kultūru iepazīšana: Kultūru vakari ar valstu prezentācijām plašākai kultūru izpratnei un Eiropas piederības sajūtas stiprināšanai, kopīga talka ar vietējiem jauniešiem, Latvijas kultūrvides iepazīšanas pasākumi (brauciens uz Tērvetes dabas parku un Abgunstes muižu).
11)  Foto un video materiālu uzskaite: Par telpu iekārtošanu vai atsevišķu interjera elementu izveidi pēc brīvprātīgo izvēles un iespējām. Tika dokumentēta projekta gaita un praktiskā darbu progress.
12)  Projekta izvērtēšana: Kopā ar darbiniekiem un mentoru notika atgriezeniskās saites sniegšana par projektā paveikto un piedzīvoto, kā arī projekta gaidu un bažu izvērtēšana diskusijas veidā.

PUBLICITĀTES VIETNES:

https://www.facebook.com/groups/creativityforyou
https://www.facebook.com/groups/creativityforyou/permalink/7913741225353266/

 Šis projekts tika finansēts ar Eiropas komisijas atbalstu. Šī publikācija [paziņojums] atspoguļo vienīgi autora uzskatus, un Komisijai nevar uzlikt atbildību par tajā ietvertās informācijas jebkuru iespējamo izlietojumu.